tisdag 14 juli 2009

Trimmet i bilder

Hur ser det ut i trimmet kan tro. Trimmet finns inne på Arken zoo på Solbacken i Skellefteå. Där hyr jag en lokal inne i själva butiken, rakt fram när du går genom etrén på Arken zoo

Har du en hund som är i behov av bad eller bad och klippning så får din hund stå i det här fina badkaret.

I det här badkaret, som är gjort för hundar, kan allt från Chihuahua till Schäfer och andra stora hundar bada. Till de större hundarna som man gärna inte lyfter finns en robust ramp att gå på. Hunden sätts fast i koppel som är fäst på tre ställen på badkaret. Hunden sätts fast i koppel så att jag lättare kan bada hunden och ge en skön massage under badet med båda händerna.

I hörnet på bilden står en våtmatta som ska sättas upp på väggen som skvitter - skydd när hundarna känner för att ruska av sig lite vatten under badningen.

Jag har provat många olika schampoon och balsam under mina år som hundägare och för mig finns det inget bättre alternativ än produkterna från serien ESPREE, av olika skäl.

Dels så är det en naturlig produkt ( inga färgämnen, konserveringsmedel eller kemiska parfymer ), PH-värdet ligger på 6,3 - 7 vilket gör att det stärker huden och pälsen dvs torkar inte ut den och framför allt så är det MYCKET drygt. Det är inte ovanligt att man späder 1 del schampoo och 16 - 32 delar vatten. Serien har många olika schampoon beroende av pälskvalitet, förstärka och få finare djup i färgen mm, så man hittar lätt det schampoot som passar ens egen hund, men även om din hund har problem med hud, päls eller odör så finns schampoo för det också.


De har även en serie för katter !!! Visar bilder på det i ett annat inlägg.

Här vid trimbordet finns allt i min närhet som jag behöver för att göra hunden fin. Den blåa mackapären i hörnet är en pälsfön som jag använder när jag blåser hunden torr samtidigt som jag använder båda händerna för kammning och utredning. Fönen är väldigt effektiv vilket gör att hunden torkar fort och behöver inte stå allt för länge på trimbordet, en annan fördel med fönen är att jag kan arbeta med båda händerna i pälsen och bara flytta efter fönen eftersom pälsen blir torr.


Inga kommentarer: